Stilletid hos frisøren

Har du hørt om det?

Det var i nyhederne for nogle uger siden, og jeg blev ovenud begejstret.

Flere og flere frisører har nemlig indført muligheden for ‘Stilletid’, som er et felt du kan markere, når du bestiller tid. Så ved frisøren, at hun ikke skal snakke til dig under behandlingen.

Du undgår den drænende smalltalk eller den akavede situation, der kan opstå, når du egentlig ikke gider at snakke.

Hos salonen Helle Lund, Holstebro

Opdagede man behovet, da flere kunder i bemærkningsfeltet ved bookingen skrev, at de gerne ville have en tid, hvor de ikke skulle snakke.

Det må være udtryk for, at der er mange, der synes, at det i forbindelse med klipning, ansigtsbehandling o.l. er ubehageligt/uinteressant at få stillet en masse spørgsmål (skal du noget spændende i weekenden?/arbejder du stadig der?/hvor skal du holde ferie? osv.osv.), eller for mit eget vedkommende så sidde og bryde hjernen med, hvad jeg nu skal svare frisøren, når jeg egentlig bare gerne vil sidde og slappe af i salonen med et par ugeblade.

Tilfældet ville at jeg skulle have lysnet håret kort tid efter, såh…

Et par dage senere

Spørger jeg min frisør, om hun har hørt om de såkaldte ‘Stilletider”?

“Ja”, svarer hun, “du er nr. 2 i dag, der nævner det for mig.

“Nå”, svarer jeg. Og forsætter:

“Jeg tror, det er en god ide at kunne vælge en stilletid, for jeg har hørt fra flere – deriblandt min svoger – at han hader at gå til frisør netop på grund af den ofte påtvungne smalltalk.”

Vi snakker lidt frem og tilbage

Og begrebet stilletid bliver vendt og drejet.

Jeg begynder derudover at lægge mærke til, at min frisør opfører sig anderledes. I hvert fald er hun ikke helt, som hun plejer at være.

Ved ikke om det er på grund af mig, og det jeg siger, men lige pludselig…

Kigger hun heller ikke på mig mere

Hun er samtidig i gang med at fortælle om en mandlig kunde, der fyrede disse ord af, mens han sad ved vasken for et par uger siden:

“Nå, så du er allerede i gang” – den mandlige kunde hentød til min frisør, der helt som hun plejer at gøre, var begyndt at snakke om løst og fast. Og det irriterede ham åbenbart helt vildt…

Min frisør kigger mellemfornøjet på mig, mens hun fortæller om den mandlige kunde, der ikke gad hverken snakke eller høre på hende.

Og det er tydeligt, at jeg åbenbart har taget et ‘sprængfarligt’ emne op og at min frisør føler sig ‘truffet’ i forhold til at levere (overflødig) smalltalk.

Heldigvis er jeg færdig med min behandling og rejser mig for at betale og tage overtøjet på.

Da hun siger farvel, kigger hun noget skamfuldt på mig

Og jeg bliver lidt ked af at have taget det emne op… for det var jo ikke personligt møntet på hende, til trods for at jeg også selv ville foretrække en stilletid.

MEN – jeg er ovenud glad for at sådanne initiativer er begyndt at dukke op. Håber meget på at det breder sig til andre brancher, fx taxichauffører.

Undersøgelser viser, at helt op til 75% kunne finde på at booke en stilletid hos en frisør ✨

God dag til alle, der kommer forbi her 🧡🧡🧡

 

 

 

 

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.